Ontvang regelmatig seizoensgebonden inspiratie, trends en de nieuwste ontwikkelingen in de foodsector Schrijf je in voor de nieuwsbrief
Inspiratie voor chefs
Inspiratie

Horecatrends 2019

Wat zijn nu eigenlijk de horecatrends voor 2019? Vier het Seizoen houdt je graag op de hoogte van de nieuwste trends in horecaland. 

Technologie in de keuken

In steeds meer huizen en gebouwen wordt technologie toegepast. Veel huizen hebben al een slimme thermostaat of een koffiezetapparaat met slimme stekker: thuiskomen in een lekker warm huis met de koffie klaar!
Ook in de horeca wordt technologie steeds belangrijker. Niet alleen voor de gasten - reserveren via een app is immers vrij gewoon geworden - ook voor het bedienend personeel en in de keuken van restaurants komt er steeds meer technologie aan te pas. Denk bijvoorbeeld maar aan iets simpels als contactloos handen wassen. 
Naast dat huizen steeds minder afhankelijk worden van gas, vindt in restaurants ook langzaam de overgang van gas naar elektrisch koken plaats. Ook de 3d printer vindt zijn weg naar de keuken. De keuken van de toekomst is er een waar technologie steeds meer zijn opwachting maakt. 

Culinaire trends

Op culinair gebied zijn er verschillende terugkerende trends. Vegetarisch eten wordt steeds populairder en bier bij de maaltijd maakt ook zijn opmars.

1: Minder vlees op het bord

Steeds meer Nederlanders zijn bezig met hun gezondheid. Producenten van voedingsproducten spelen hierop in door producten te maken die minder calorieĆ«n en minder zout bevatten. Ook kiezen Nederlanders er vanuit gezondheidsperspectief steeds vaker om geen of minder vlees te eten, maar ook uit maatschappelijk oogpunt wordt deze keuze veel gemaakt. Vlees en zuivelproducten zijn namelijk slechter voor het milieu dan vegetarische alternatieven.  Voor chefkoks is het dan ook een must om vegetarische en veganistische gerechten op de menukaart te hebben

2: Alcoholvrij - blijvende trend?

Hoewel bier in populariteit stijgt, drinken steeds meer Nederlanders geen alcohol (meer) of minder alcohol. Dat kan de toenemende vraag naar alcoholarm en alcoholvrij bier verklaren. Ook de alcoholvrije cocktails, mocktails, en frisdranken zijn in een groot aantal verschillende soorten en smaken te verkrijgen. 

3: Doe mij maar een bakkie!

De markt voor koffie-to-go is in 10 jaar tijd verdubbeld blijkt uit cijfers van het  Nationaal Horeca Onderzoek 2017-2018. Een goede kop koffie is voor veel gasten de kers op de taart na een avond eten. Omdat de thuisapparatuur voor het maken van verse kop koffie steeds beter wordt en het aanbod aan koffie in de supermarkten groeit, stellen gasten steeds hogere eisen aan een bakkie pleur. Daarom is goede kennis van koffie van belang. Niet alleen kennis over de verschillende soorten en kwaliteit van de koffiebonen, maar ook over de koffiemachine zelf en afstelling van de bonenmalers. Als je het bonenreservoir te vroeg bijvult, kan aroma verloren gaan en als je het apparaat niet op tijd schoonmaakt kan er een metaalachtige smaak aan de koffie komen. Een barista weet precies wat te doen om de perfecte bak koffie te zetten.             
Niet alleen een goede koffie is populair, ook thee maakt (weer) zijn opmaak. Stond er eerst nog alleen verse muntthee op de kaart, nu zijn ook verse gemberthee en verse zoethoutthee standaard op veel menukaarten te vinden.         

Denk om het milieu!

Het milieu blijft een belangrijk punt voor veel Nederlanders. Naast het bewust minderen van vlees- en zuivelgebruik, wordt ook op andere vlakken aan het milieu gedacht. Van chefkoks wordt verwacht dat ze voedselverspilling en afval verminderen. Overrijp voedsel kan bijvoorbeeld nog in andere gerechten gebruikt worden. Neem bijvoorbeeld rijpe bananen. Deze kunnen niet meer als decoratie worden gebruikt bij een nagerecht, maar kunnen nog wel verwerkt worden in bijvoorbeeld een bananenbrood. 
Ook het gebruik van plastic in de horeca wordt steeds minder. Plastic roerstaafjes en wegwerprietjes worden vervangen voor milieuvriendelijker alternatief. Zo zijn er zelfs al eetbare rietjes op de markt.       

Personeelstekort

Ook in 2019 is het personeelstekort in de horeca nog steeds aan de orde. Restaurants willen de kwaliteit van hun service blijven handhaven, maar door de schaarste aan gekwalificeerd personeel is dat voor sommige restaurants onmogelijk geworden. Vooral koks en bedienend personeel zijn moeilijk te vinden. De schaarste op de arbeidsmarkt is zelfs zo groot dat sommige restaurants genoodzaakt zijn om hun deuren meerdere dagen per week of zelfs voorgoed te sluiten. Wees dus zuinig op je personeel en zorg ervoor dat je mensen onder goede omstandigheden werken. Tevreden medewerkers zorgen voor tevreden gasten. Immers, als je medewerker uitstraalt dat hij/zij het naar zijn zin heeft, ziet de gast dit ook - en natuurlijk ook wanneer dit niet het geval is! 

Rookverbod

Het rookverbod een trend? Nee, dat is misschien niet het juiste woord. Het is al 10(!) jaar geleden dat het rookverbod is ingevoerd in de horeca. Hoewel er eerst ferme tegenstand was voor het invoeren van het rookverbod, is het niet-roken in de horeca nu (bijna) net zo gewoon geworden als het dragen van de autogordel. Feit is dat steeds minder mensen roken: in 2008 rookte nog 28,3% van de Nederlandse bevolking van 18 jaar en ouder, in 2017 was dit nog maar 22,7%. 
Het Gerechtshof heeft bepaald dat binnen twee jaar ook alle rookruimtes in de horeca moeten verdwijnen. Wie weet is dit wel een opstapje naar de volgende stap: rookvrije terrassen. 
Hoewel het roken dus steeds minder populair wordt, zijn andere vormen van drugs in populariteit aan het stijgen. Vooral onder jongeren is lachgas een populaire partydrug geworden. Sinds 2016 valt het recreatief gebruik van lachgas onder de warenwet, waardoor het gebruik, ook in de horeca, flink is toegenomen.

Tags
Trends